Jak wykorzystać potencjał godła promocyjnego
Godła promocyjne będące nagrodą za osiągnięcia na rynku, mają za zadanie w prosty sposób komunikować sukces firmy i wyjątkowość jej oferty. Logotyp umieszczony na opakowaniu, w reklamie czy materiałach informacyjnych to jasny i zrozumiały komunikat dla konsumenta: ten produkt jest lepszy od innych, inni klienci polecają tę usługę, ta firma spełnia najwyższe standardy jakości. Godło ma wzbudzać zainteresowanie i zaufanie, wyróżniać na tle konkurencji, przekonywać do zakupu. Jest bardzo pomocnym narzędziem promocyjnym, jeśli umiejętnie się je wykorzystuje.
Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Instytut GFK Polonia godła promocyjne to skuteczne narzędzie marketingowe, zwłaszcza jeśli chodzi o wspieranie decyzji zakupowych klientów. Ponad ¼ badanych twierdzi, że znak jakości umieszczony np. na opakowaniu, sprawia, że wybierają go spośród innych. Na godła promocyjne zwracają uwagę szczególnie kobiety, osoby o wyższych dochodach, lepiej wykształcone i zamieszkujące miasta powyżej 100 tys. mieszkańców. Znakom jakości ufa więc bardzo atrakcyjna grupa docelowa, dlatego warto wykorzystywać w komunikacji marketingowej takie wyróżnienia.
Istnieje wiele metod ekspozycji godeł promocyjnych. Warto komunikować ich otrzymanie zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i na zewnątrz. Wiele firm zapomina o tej pierwszej możliwości, czyli poinformowaniu pracowników. Marnują wspaniałą okazję do pochwalenia i zmotywowania zespołu.
Otrzymane wyróżnienie nigdy nie jest zasługą jednej osoby, ale całego zespołu. Wszystkie działy w firmie pracują przecież na wspólny sukces i warto korzystać z okazji, kiedy można wspólnie cieszyć się tym osiągnięciem i wyrazić swoje uznanie dla zespołu. Najlepiej zorganizować spotkanie całej firmy, poinformować o wyróżnieniu i podziękować pracownikom za ich wkład w rozwój firmy. Można również przekazać dobre wieści, wykorzystując dostępne kanały informacji: intranet, gazetkę firmową, tablicę ogłoszeń czy mailing. Taka nagroda to nie tylko powód do satysfakcji, ale wzmocnienie poczucia bycia częścią zespołu i motywacja do dalszej pracy.
Dobrym pomysłem jest też przygotowanie gadżetów firmowych dla pracowników z godłem promocyjnym, np. notatników, kalendarzy, kubków czy smyczy.
Zacznij od poinformowania rynku o wygranej. Wyślij informację prasową do mediów, organizacji, do których przynależysz, kontrahentów oraz klientów. Przygotuj kampanię wizerunkową informującą o otrzymaniu nagrody (np. billboardy). Poinformuj o sukcesie na stronie internetowej i na profilach w mediach społecznościowych. W ten sposób wzmocnisz wizerunek rzetelnej firmy, której można ufać.
Otrzymanie Certyfikatu to ważny element budowania pozycji w relacjach B2B. Warto wykorzystywać więc godło w codziennej komunikacji biznesowej, zachęcając do współpracy potencjalnych kontrahentów. Wykorzystuj go na stronie internetowej, w stopce maili, na papierze firmowym i w materiałach ofert handlowych.
Godło promocyjne stwarza również ogromne możliwości w komunikacji prosprzedażowej. Warto zamieścić je we wszystkich miejscach styku klienta z marką. W przypadku produktów logotyp powinien zawsze znajdować się na opakowaniu i w katalogach produktów. Firmy usługowe mogą komunikować wyróżnienie w punktach obsługi: na plakatach i materiałach informacyjnych. Szczególnie ważne jest to w tych miejscach, gdzie klient ostatecznie decyduje się na zakup. Umieść więc godło na materiałach POS, aby rozwiać jego ewentualne wątpliwości w punkcie sprzedaży oraz na stronie głównej sklepu internetowego.
O sile godła świadczy jego rozpoznawalność i renoma na rynku. Obie te rzeczy buduje się we wzajemnej współpracy organu nagradzającego i laureatów. Im mocniej obie strony promują godło, tym bardziej zyskuje ono na sile i budzi pożądanie konsumentów oraz uznanie branży.
Znaki jakości Centralnego Biura Certyfikacji Krajowej cieszą się dużą świadomością dzięki wysiłkowi wielu przedsiębiorców, którzy dumnie eksponują je w swojej komunikacji marketingowej. W ciągu 15 lat działalności nagrodziliśmy ponad 1500 firm, które na co dzień wykorzystują nasze wyróżnienie w komunikacji zewnętrznej, by budować świadomość i pozytywny wizerunek swoich marek.
Upewnij się, że i Ty wykorzystujesz w pełni możliwości promocyjne godła i wzmacniasz jego oddziaływanie, zyskując tym samym atrakcyjne wyróżnienie na tle konkurencji.
Michał Zieliński
Kierownik Projektu, Centralne Biuro Certyfikacji Krajowej