Top 10 najczęściej popełnianych błędów przez początkujących przedsiębiorców

Założenie firmy, to nie tylko same profity. W trakcie jej prowadzenia, szczególnie na początku, możesz popełnić kilka kluczowych błędów, które skutecznie zatrzymają rozwój Twojego biznesu. W skrajnym przypadku mogą doprowadzić nawet do upadku.
Poznaj 10 najczęściej popełnianych błędów przez początkujących przedsiębiorców. Dowiedz się, na co uważać i z jakimi barierami możesz mieć do czynienia prowadząc własną działalność gospodarczą.

10 błędów początkujących przedsiębiorców

1. Brak kapitału
Brak kapitału to jeden z najczęściej pojawiających się błędów, a także najbardziej dotkliwy. Nigdy nie zakładaj firmy bez niezbędnego zaplecza finansowego. To o tyle istotne, że prowadząc własną działalność będziesz ponosił określone koszty.  Wiele z tych kosztów, to tak zwane koszty stałe, które ponosisz cyklicznie i które musisz opłacać.
Jednym z takich kosztów są między innymi składki ZUS. Kwoty na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne musisz odprowadzać, niezależnie od tego czy zarabiasz czy nie. Zatem chociażby z tego względu powinieneś posiadać poduszkę finansową, która zabezpieczy Cię na wypadek mniejszych wpływów, niż założyłeś lub przy ich braku.

2.Brak obsługi prawnej
Czy wiesz, że aż 75% polskich firm nie korzysta z usług prawnika? Własny biznes to konieczność odnajdywania się w gąszczu przepisów. Wiele z nich jest skomplikowanych i trudnych do zrozumienia.  Ponadto warto wiedzieć, jakie umowy podpisujesz i do czego się zobowiązujesz współpracując z klientami. Może okazać się tak, że nieznajomość prawa poważnie Ci zaszkodzi. Dlatego wszystkie kwestie prawne związane z Twoją działalnością powinieneś omawiać z prawnikiem.

3.Brak obsługi księgowej
O ile z przepisami prawa sam możesz sobie nie poradzić, to z księgowością jest już łatwiej. Oczywiście możesz sam prowadzić rozliczenia swojej firmy, lecz tu też możesz popełnić kilka błędów. Wynikających między innymi z niepoprawnych wyliczeń, nieprzestrzegania terminów składania zeznań podatkowych etc. Ponadto prowadzenie księgowości wymaga stałego śledzenia zmian, które następują dość często. Pamiętaj, że błędy księgowe mogą narazić Cię na odpowiedzialność finansową, a nawet karną. Dlatego lepszym (i w perspektywie) tańszym rozwiązaniem będzie zatrudnienie specjalisty.

4.Brak strategii działania
Wiele firm, szczególnie tych z sektora MSP nie posiada biznes planu, nie mówiąc już o większej strategii funkcjonowania na rynku.  Przedsiębiorstwa te nie mają planów, nie ustalają priorytetów, nie wyznaczają celów i nie egzekwują ich wykonania. Działają po omacku na zasadzie jednorazowych strzałów niż spójnych działań. To prowadzi do chaosu, a sama firma nie rozwija się tak, jakby mogła.  Myśląc o własnej działalności gospodarczej powinieneś przygotować plan działania. Określić rynek, potencjalnych kontrahentów, cele, które chcesz zrealizować. Zastanowić się nad kwestiami reklamy, dostawców, konkurentów, a także kapitału, który będzie Ci potrzebny.

5.Zły target
Błąd 5 wiąże się bezpośrednio z poprzednim. Nie mając opracowanej strategii tak naprawdę nie wiesz, do kogo kierujesz swój produkt lub usługę.  Nie znasz swojego klienta, nie wiesz, jakie ma potrzeby, oczekiwania, gdzie szuka informacji o określonych produktach.  Źle zdefiniowany odbiorca, do którego kierujesz swoją ofertę, nie przyniesie Ci zysku. Musisz jak najbardziej dokładnie opisać i sprecyzować swojego idealnego użytkownika. Wiedzieć, kim on jest, ile zarabia, jaki ma status społeczny, skąd jest, jakie ma potrzeby i zainteresowania, ile ma lat. Wtedy masz szansę na realne zyski.

6. Kiepski marketing
Obecnie bez marketingu nie masz możliwości zaistnieć w świadomości klientów. Jeśli nikt nie będzie o Tobie wiedział, to nic nie sprzedasz. Umiejętne pozyskiwanie klientów jest kluczowym zadaniem każdego przedsiębiorcy.
Prowadzenie działań marketingowych musi być dopasowane do Twoich kontrahentów. Musisz wiedzieć, z jakich kanałów komunikacji korzystają, gdzie szukają ofert, jakim językiem się posługują. Wtedy będziesz mógł precyzyjnie skierować swoje komunikaty reklamowe. Nie stosuj określonych form promocji, tylko dlatego, że są modne.
Jeżeli Twoimi klientami są osoby starsze, to zastanów się czy zakładanie konta na Facebook’u będzie naprawdę dobrym pomysłem? Ponadto istotne jest, abyś wyszedł z inicjatywą. Samo założenie strony i wrzucenie kilku ogłoszeń, to za mało. Wyjdź do swojego użytkownika, zadzwoń, umów się na spotkanie.  Co więcej, testuj swoje aktywności marketingowe. Pytaj, skąd klienci dowiedzieli się o firmie. Wygaszaj te działania, które są nieskuteczne.

7.Małe zaangażowanie
Pamiętaj, że biznesu nie zbuduje się po godzinach. Jeżeli decydujesz się na założenie własnej firmy, to musisz poświęcić się temu bez reszty. Szczególnie w pierwszym okresie. Prowadzenie działalności gospodarczej to ciężki, choć satysfakcjonujący kawałek chleba.  Jeżeli chcesz zbudować solidną firmę, licz się z tym, że będziesz pracował ciężko po kilka lub nawet kilkanaście godzin dziennie.  Jeśli firma jest dodatkiem do etatu i rozwijasz ją po godzinach pracy, to na dłuższą metę taka strategia jest nieopłacalna.

8.Nieznajomość rynku
Jest jedna elementarna zasada: firmę zakładaj w branży, którą znasz. Dlaczego? Dlatego, że masz większą szansę na odniesie sukcesu. Nie myśl o biznesie w dziedzinie, o której nic nie wiesz.  Jeżeli wchodzisz z biznesem w zupełnie nową branżę, to nie masz żadnego punktu zaczepienia. Nie znasz rynku, konkurentów, klientów. Ni e wiesz, jakie jest zapotrzebowanie na usługi lub produkty, nie masz sieci kontaktów, dostawców, nikt Cię nie zna. To wszystko sprawia, że Twoja firma dość szybko może się wyłożyć. Jeżeli chcesz mieć swój biznes, to działaj na rynku, który już znasz.

9.Zbyt duży optymizm
O ile wiara w sukces i pozytywne nastawienie są ważne w biznesie. Zdecydowanie nie powinny one jednak przykrywać realnej oceny sytuacji.  Nadmierne przekonanie o swojej doskonałości, wyjątkowości oferowanej usługi lub produktu może być zgubne.
Prowadząc własną działalność gospodarczą myśl realnie. Nie zakładaj, że w pierwszym miesiącu pozyskasz 40 klientów (choć oczywiście nie jest to wykluczone) lub zarobisz 100 tysięcy złotych.  Większe pieniądze w firmie mogą pojawić się dopiero po kilku latach. Pamiętaj, że pierwszy rok funkcjonowania firmy to dopiero początek. Tak naprawdę krytycznym etapem jest nawet pierwsze pięć lat. Aż 80% firm upada w ciągu pierwszych 2 lat działania.

10. Niewyciąganie wniosków z popełnionych błędów
Mówi się, że ludzie uczą się na błędach. I tak też powinno być w Twoim przypadku. Natomiast wielu przedsiębiorców nie wyciąga wniosków z wcześniejszych porażek. Nie bierze pod uwagę informacji zwrotnej i nadal myli się w swoich działaniach. Dziwiąc się później, że znowu się coś nie udało. Cytując Einsteina: ”Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów”. Biznes to nieustanna nauka. Chodzi o to, żeby dokładnie analizować swoje niepowodzenia. Wyciągać wnioski i poprawiać swoje działanie.

Podsumowanie
Poznałeś 10 najczęściej popełnianych błędów przez początkujących przedsiębiorców. Wiesz już, na co uważać i czego unikać. Dowiedziałeś się też, jak można te błędy przezwyciężyć. Pamiętaj, że kluczowe błędy, które mogą zachwiać Twoim biznesem to przede wszystkim:

brak kapitału,
brak strategii działania,
brak obsługi księgowej i prawnej.

W dużej części to z nich wynikają pozostałe błędne działania, które możesz podjąć. Dlatego myśląc o własnym biznesie, starannie przeanalizuj powyższe błędy i wyciągnij z nich wnioski.

 

 

Michał Jezierski- trener, konsultant, przedsiębiorca. Ekspert w zakresie przedsiębiorczości, pozyskiwania zewnętrznego finansowania i copywritingu. Właściciel firmy doradczo-szkoleniowej Kancelaria Rozwoju Biznesowego. Z sukcesem doradza zarówno przedstawicielom administracji samorządowej, jak również przedsiębiorstwom.

Kontakt
Strona www: www.krb.waw.pl
Blog: www.krb.waw.pl/blog
Facebook: https://www.facebook.com/kancelariarozwojubiznesowego/
E-mail: biuro@krb.waw.pl